2013年7月18日 星期四

W4 2013-07-18 (詩篇120-122)(大衛上行之詩。)人對我說:我們往耶和華的殿去,我就歡喜。




人對我說:我們往耶和華的殿去,我就歡喜。

                

全新四年樂活讀經                                    

 

W4 2013-07-18 (詩篇120-122)
122:1 
(大衛上行之詩。)人對我說:我們往耶和華的殿去,我就歡喜。

122:2 耶路撒冷啊,我們的腳站在你的門內。

122:3 耶路撒冷被建造,如同連絡整齊的一座城。

122:4 眾支派,就是耶和華的支派,上那裡去,按以色列的常例(或譯:作以色列的證據)稱讚耶和華的名。

122:5 因為在那裡設立審判的寶座,就是大衛家的寶座。

122:6 你們要為耶路撒冷求平安!耶路撒冷啊,愛你的人必然興旺!

122:7 願你城中平安!願你宮內興旺!

122:8 因我弟兄和同伴的緣故,我要說:願平安在你中間!

122:9 因耶和華我們 神殿的緣故,我要為你求福!


詩人(傳統認為是大衛)描寫前往耶路撒冷的朝聖者歡歡喜喜的心情。詩人說:「人對我說,我們往耶和華的殿去,我就歡喜。」耶路撒冷是以色列人信仰的象徵,當他們前往聖城朝聖之時,心中滿是渴慕、響往,所以在「上行」之際,路途雖然辛苦,但是心中的歡喜之情是無法形容的。
耶路撒冷不單是宗教的中心,更是以色列人的政治中心,詩人提到,「就是大衛家的寶座」(5)以色列人相信,上帝揀選大衛家來成為他們的領袖,透過這領袖賜福給所有的以色列人。所以 ,詩人為耶路撒冷求祝福,也深信那些愛耶城的人,也必受上帝的祝福。
 以色列人愛耶城,事實上是表達了他們甚愛親近上帝。我們也要思想,我們對上帝有無失去那份熱切、積極的心呢?我們相信那些渴慕上帝、喜愛親近上帝的人今天仍然是有福的人。


題目: 當有人說,我們往耶和華的殿去,大衛為什麼會歡喜呢?

 

120:1 (上行(或作登階,下同)之詩。)我在急難中求告耶和華,他就應允我。
A Song of degrees. In my distress I cried unto the LORD, and he heard me.
120:2 耶和華啊,求你救我脫離說謊的嘴唇和詭詐的舌頭!

Deliver my soul, O LORD, from lying lips, and from a deceitful tongue.
120:3 詭詐的舌頭啊,要給你甚麼呢?要拿甚麼加給你呢?

What shall be given unto thee? or what shall be done unto thee, thou false tongue? What shall be given...: or, What shall the deceitful tongue give unto thee? or, what shall is profit thee? done: Heb. added
120:4 就是勇士的利箭和羅騰木(小樹名,松類)的炭火。

Sharp arrows of the mighty, with coals of juniper. Sharp...: or, It is as the sharp arrows of the mighty man, with coals of juniper
120:5 我寄居在米設,住在基達帳棚之中,有禍了!

Woe is me, that I sojourn in Mesech, that I dwell in the tents of Kedar!
120:6 我與那恨惡和睦的人許久同住。

My soul hath long dwelt with him that hateth peace.
120:7 我願和睦,但我發言,他們就要爭戰。

I am for peace: but when I speak, they are for war. for peace: or, a man of peace

121:1 (上行之詩。)我要向山舉目;我的幫助從何而來?
A Song of degrees. I will lift up mine eyes unto the hills, from whence cometh my help. I will...: or, Shall I lift up mine eyes to the hills? whence should my help come?
121:2 我的幫助從造天地的耶和華而來。

My help cometh from the LORD, which made heaven and earth.
121:3 他必不叫你的腳搖動;保護你的必不打盹!

He will not suffer thy foot to be moved: he that keepeth thee will not slumber.
121:4 保護以色列的,也不打盹也不睡覺。

Behold, he that keepeth Israel shall neither slumber nor sleep.
121:5 保護你的是耶和華;耶和華在你右邊蔭庇你。

The LORD is thy keeper: the LORD is thy shade upon thy right hand.
121:6 白日,太陽必不傷你;夜間,月亮必不害你。

The sun shall not smite thee by day, nor the moon by night.
121:7 耶和華要保護你,免受一切的災害;他要保護你的性命。

The LORD shall preserve thee from all evil: he shall preserve thy soul.
121:8 你出你入,耶和華要保護你,從今時直到永遠。

The LORD shall preserve thy going out and thy coming in from this time forth, and even for evermore.

122:1 (大衛上行之詩。)人對我說:我們往耶和華的殿去,我就歡喜。
A Song of degrees of David. I was glad when they said unto me, Let us go into the house of the LORD.
122:2 耶路撒冷啊,我們的腳站在你的門內。

Our feet shall stand within thy gates, O Jerusalem.
122:3 耶路撒冷被建造,如同連絡整齊的一座城。

Jerusalem is builded as a city that is compact together:
122:4 眾支派,就是耶和華的支派,上那裡去,按以色列的常例(或譯:作以色列的證據)稱讚耶和華的名。

Whither the tribes go up, the tribes of the LORD, unto the testimony of Israel, to give thanks unto the name of the LORD.
122:5 因為在那裡設立審判的寶座,就是大衛家的寶座。

For there are set thrones of judgment, the thrones of the house of David. are...: Heb. do sit
122:6 你們要為耶路撒冷求平安!耶路撒冷啊,愛你的人必然興旺!

Pray for the peace of Jerusalem: they shall prosper that love thee.
122:7 願你城中平安!願你宮內興旺!

Peace be within thy walls, and prosperity within thy palaces.
122:8 因我弟兄和同伴的緣故,我要說:願平安在你中間!

For my brethren and companions' sakes, I will now say, Peace be within thee.
122:9 因耶和華我們 神殿的緣故,我要為你求福!

Because of the house of the LORD our God I will seek thy good.

 

曾牧暗砂部落格網址:

http://hoping-chaojui.blogspot.tw/

 

蔡茂堂牧師創世記查經班歷年錄音檔案:

 http://taipeihoping-genesis.blogspot.com/search?updated-min=2005-01-01T00%3A00%3A00%2B08%3A00&updated-max=2006-01-01T00%3A00%3A00%2B08%3A00&max-results=27

 

如您不方便收到和平教會每日樂活讀經.請回信告知!謝謝您!

 


0 意見:

張貼留言