2013年7月1日 星期一

W1 2013-07-01 (詩篇102-103)(大衛的詩。)我的心哪,你要稱頌耶和華!凡在我裡面的,也要稱頌他的聖名!



 

他用美物使你所願的得以知足,以致你如鷹返老還童。


W1 2013-07-01 (詩篇102-103)
103:1 (大衛的詩。)我的心哪,你要稱頌耶和華!凡在我裡面的,也要稱頌他的聖名!
103:2 我的心哪,你要稱頌耶和華!不可忘記他的一切恩惠!
103:3 他赦免你的一切罪孽,醫治你的一切疾病。
103:4 他救贖你的命脫離死亡,以仁愛和慈悲為你的冠冕。
103:5 他用美物使你所願的得以知足,以致你如鷹返老還童。
103:6 耶和華施行公義,為一切受屈的人伸冤。
103:7 他使摩西知道他的法則,叫以色列人曉得他的作為。
103:8 耶和華有憐憫,有恩典,不輕易發怒,且有豐盛的慈愛。
103:9 他不長久責備,也不永遠懷怒。
103:10 他沒有按我們的罪過待我們,也沒有照我們的罪孽報應我們。
103:11 天離地何等的高,他的慈愛向敬畏他的人也是何等的大!
103:12 東離西有多遠,他叫我們的過犯離我們也有多遠!
103:13 父親怎樣憐恤他的兒女,耶和華也怎樣憐恤敬畏他的人!
103:14 因為他知道我們的本體,思念我們不過是塵土。

默想: 
上帝是一位守約施慈愛的上帝,詩人提醒我們,我們是在上帝的恩約當中。詩人要我們要從內心發出對上帝的讚美,來稱頌上帝的聖名;不可忘記上帝對我們的恩惠、慈愛。詩人提到,上帝是赦罪和醫治的上帝,也是賜給人生命的上帝。祂使我們在心靈與物質有豐盛享受,並且替我們伸怨,祂使自己的子民知道他的作為與法測。並以豐盛的慈愛對待他們,祂不長久地責備,也不按我們的過犯對待我們,上帝以祂無比的大愛來赦罪,用像父親般的憐憫來恩待我們。這就是上帝對我們的慈愛,我們身為祂子民,其實實在無法回應上帝為我們所做的,我們所能做的,就是學習更深地來敬畏祂,回應祂的恩典。


題目: 根據詩篇103篇,耶和華對於敬畏他的人彰顯那些慈愛呢?


102:1 (困苦人發昏的時候,在耶和華面前吐露苦情的禱告。)耶和華啊,求你聽我的禱告,容我的呼求達到你面前!
A Prayer of the afflicted, when he is overwhelmed, and poureth out his complaint before the LORD. Hear my prayer, O LORD, and let my cry come unto thee. of: or, for
102:2 我在急難的日子,求你向我側耳;不要向我掩面!我呼求的日子,求你快快應允我!
Hide not thy face from me in the day when I am in trouble; incline thine ear unto me: in the day when I call answer me speedily.
102:3 因為,我的年日如煙雲消滅;我的骨頭如火把燒著。
For my days are consumed like smoke, and my bones are burned as an hearth. like...: or, (as some read) into smoke
102:4 我的心被傷,如草枯乾,甚至我忘記吃飯。
My heart is smitten, and withered like grass; so that I forget to eat my bread.
102:5 因我唉哼的聲音,我的肉緊貼骨頭。
By reason of the voice of my groaning my bones cleave to my skin. skin: or, flesh
102:6 我如同曠野的鵜鶘;我好像荒場的鴞鳥。
I am like a pelican of the wilderness: I am like an owl of the desert.
102:7 我警醒不睡;我像房頂上孤單的麻雀。
I watch, and am as a sparrow alone upon the house top.
102:8 我的仇敵終日辱罵我;向我猖狂的人指著我賭咒。
Mine enemies reproach me all the day; and they that are mad against me are sworn against me.
102:9 我吃過爐灰,如同吃飯;我所喝的與眼淚攙雜。
For I have eaten ashes like bread, and mingled my drink with weeping,
102:10 這都因你的惱恨和忿怒;你把我拾起來,又把我摔下去。
Because of thine indignation and thy wrath: for thou hast lifted me up, and cast me down.
102:11 我的年日如日影偏斜;我也如草枯乾。
My days are like a shadow that declineth; and I am withered like grass.
102:12 惟你─耶和華必存到永遠;你可記念的名也存到萬代。
But thou, O LORD, shalt endure for ever; and thy remembrance unto all generations.
102:13 你必起來憐恤錫安,因現在是可憐她的時候,日期已經到了。
Thou shalt arise, and have mercy upon Zion: for the time to favour her, yea, the set time, is come.
102:14 你的僕人原來喜悅她的石頭,可憐她的塵土。
For thy servants take pleasure in her stones, and favour the dust thereof.
102:15 列國要敬畏耶和華的名;世上諸王都敬畏你的榮耀。
So the heathen shall fear the name of the LORD, and all the kings of the earth thy glory.
102:16 因為耶和華建造了錫安,在他榮耀裡顯現。
When the LORD shall build up Zion, he shall appear in his glory.
102:17 他垂聽窮人的禱告,並不藐視他們的祈求。
He will regard the prayer of the destitute, and not despise their prayer.
102:18 這必為後代的人記下,將來受造的民要讚美耶和華。
This shall be written for the generation to come: and the people which shall be created shall praise the LORD.
102:19 因為,他從至高的聖所垂看;耶和華從天向地觀察,
For he hath looked down from the height of his sanctuary; from heaven did the LORD behold the earth;
102:20 要垂聽被囚之人的歎息,要釋放將要死的人,
To hear the groaning of the prisoner; to loose those that are appointed to death; those...: Heb. the children of death
102:21 使人在錫安傳揚耶和華的名,在耶路撒冷傳揚讚美他的話,
To declare the name of the LORD in Zion, and his praise in Jerusalem;
102:22 就是在萬民和列國聚會事奉耶和華的時候。
When the people are gathered together, and the kingdoms, to serve the LORD.
102:23 他使我的力量中道衰弱,使我的年日短少。
He weakened my strength in the way; he shortened my days. weakened: Heb. afflicted
102:24 我說:我的 神啊,不要使我中年去世。你的年數世世無窮!
I said, O my God, take me not away in the midst of my days: thy years are throughout all generations.
102:25 你起初立了地的根基;天也是你手所造的。
Of old hast thou laid the foundation of the earth: and the heavens are the work of thy hands.
102:26 天地都要滅沒,你卻要長存;天地都要如外衣漸漸舊了。你要將天地如裡衣更換,天地就都改變了。
They shall perish, but thou shalt endure: yea, all of them shall wax old like a garment; as a vesture shalt thou change them, and they shall be changed: endure: Heb. stand
102:27 惟有你永不改變;你的年數沒有窮盡。
But thou art the same, and thy years shall have no end.
102:28 你僕人的子孫要長存;他們的後裔要堅立在你面前。
The children of thy servants shall continue, and their seed shall be established before thee.

103:1 (大衛的詩。)我的心哪,你要稱頌耶和華!凡在我裡面的,也要稱頌他的聖名!
A Psalm of David. Bless the LORD, O my soul: and all that is within me, bless his holy name.
103:2 我的心哪,你要稱頌耶和華!不可忘記他的一切恩惠!
Bless the LORD, O my soul, and forget not all his benefits:
103:3 他赦免你的一切罪孽,醫治你的一切疾病。
Who forgiveth all thine iniquities; who healeth all thy diseases;
103:4 他救贖你的命脫離死亡,以仁愛和慈悲為你的冠冕。
Who redeemeth thy life from destruction; who crowneth thee with lovingkindness and tender mercies;
103:5 他用美物使你所願的得以知足,以致你如鷹返老還童。
Who satisfieth thy mouth with good things; so that thy youth is renewed like the eagle's.
103:6 耶和華施行公義,為一切受屈的人伸冤。
The LORD executeth righteousness and judgment for all that are oppressed.
103:7 他使摩西知道他的法則,叫以色列人曉得他的作為。
He made known his ways unto Moses, his acts unto the children of Israel.
103:8 耶和華有憐憫,有恩典,不輕易發怒,且有豐盛的慈愛。
The LORD is merciful and gracious, slow to anger, and plenteous in mercy. plentious...: Heb. great in mercy
103:9 他不長久責備,也不永遠懷怒。
He will not always chide: neither will he keep his anger for ever.
103:10 他沒有按我們的罪過待我們,也沒有照我們的罪孽報應我們。
He hath not dealt with us after our sins; nor rewarded us according to our iniquities.
103:11 天離地何等的高,他的慈愛向敬畏他的人也是何等的大!
For as the heaven is high above the earth, so great is his mercy toward them that fear him. as...: Heb. according to the height of the heaven
103:12 東離西有多遠,他叫我們的過犯離我們也有多遠!
As far as the east is from the west, so far hath he removed our transgressions from us.
103:13 父親怎樣憐恤他的兒女,耶和華也怎樣憐恤敬畏他的人!
Like as a father pitieth his children, so the LORD pitieth them that fear him.
103:14 因為他知道我們的本體,思念我們不過是塵土。
For he knoweth our frame; he remembereth that we are dust.
103:15 至於世人,他的年日如草一樣。他發旺如野地的花,
As for man, his days are as grass: as a flower of the field, so he flourisheth.
103:16 經風一吹,便歸無有;它的原處也不再認識它。
For the wind passeth over it, and it is gone; and the place thereof shall know it no more. it is...: Heb. it is not
103:17 但耶和華的慈愛歸於敬畏他的人,從亙古到永遠;他的公義也歸於子子孫孫─
But the mercy of the LORD is from everlasting to everlasting upon them that fear him, and his righteousness unto children's children;
103:18 就是那些遵守他的約、記念他的訓詞而遵行的人。
To such as keep his covenant, and to those that remember his commandments to do them.
103:19 耶和華在天上立定寶座;他的權柄(原文是國)統管萬有。
The LORD hath prepared his throne in the heavens; and his kingdom ruleth over all.
103:20 聽從他命令、成全他旨意、有大能的天使,都要稱頌耶和華!
Bless the LORD, ye his angels, that excel in strength, that do his commandments, hearkening unto the voice of his word. that excel...: Heb. mighty in strength
103:21 你們作他的諸軍,作他的僕役,行他所喜悅的,都要稱頌耶和華!
Bless ye the LORD, all ye his hosts; ye ministers of his, that do his pleasure.
103:22 你們一切被他造的,在他所治理的各處,都要稱頌耶和華!我的心哪,你要稱頌耶和華!
Bless the LORD, all his works in all places of his dominion: bless the LORD, O my soul.


曾牧暗砂部落格網址:

http://hoping-chaojui.blogspot.tw/

 

蔡茂堂牧師創世記查經班歷年錄音檔案:

 http://taipeihoping-genesis.blogspot.com/search?updated-min=2005-01-01T00%3A00%3A00%2B08%3A00&updated-max=2006-01-01T00%3A00%3A00%2B08%3A00&max-results=27

 

如您不方便收到和平教會每日樂活讀經.請回信告知!謝謝您!

 




0 意見:

張貼留言