2013年4月11日 星期四

W4 2013-04-11 (約伯記33) 12-33我要回答你說:你這話無理,因 神比世人更大。你為何與他爭論呢?因他的事都不對人解說?




約伯啊,請聽我的話,留心聽我一切的言語。

                

全新四年樂活讀經                                    

 

W4 2013-04-11 (約伯記33) 
33:12 
我要回答你說:你這話無理,因 神比世人更大。
33:13 
你為何與他爭論呢?因他的事都不對人解說?
33:14 
 神說一次、兩次,世人卻不理會。
33:15 
人躺在床上沉睡的時候, 神就用夢和夜間的異象,
33:16 
開通他們的耳朵,將當受的教訓印在他們心上,
33:17 
好叫人不從自己的謀算,不行驕傲的事(原文是將驕傲向人隱藏),
33:18 
攔阻人不陷於坑裡,不死在刀下。
33:19 
人在床上被懲治,骨頭中不住地疼痛,
33:20 
以致他的口厭棄食物,心厭惡美味。
33:21 
他的肉消瘦,不得再見;先前不見的骨頭都凸出來。
33:22 
他的靈魂臨近深坑;他的生命近於滅命的。
33:23 
一千天使中,若有一個作傳話的與 神同在,指示人所當行的事,
33:24 
 神就給他開恩,說:救贖他免得下坑;我已經得了贖價。
33:25 
他的肉要比孩童的肉更嫩;他就返老還童。
33:26 
他禱告 神, 神就喜悅他,使他歡呼朝見 神的面; 神又看他為義。
33:27 
他在人前歌唱說:我犯了罪,顛倒是非,這竟與我無益。
33:28 
 神救贖我的靈魂免入深坑;我的生命也必見光。
33:29 
 神兩次、三次向人行這一切的事,
33:30 
為要從深坑救回人的靈魂,使他被光照耀,與活人一樣。
33:31 
約伯啊,你當側耳聽我的話,不要作聲,等我講說。
33:32 
你若有話說,就可以回答我;你只管說,因我願以你為是。
33:33 
若不然,你就聽我說;你不要作聲,我便將智慧教訓你。 

默想: 約伯的三個朋友認為苦難是對罪人的懲罰,約伯不同意他們的觀點,約伯認為這些苦難沒有道理,上帝沒有以公道待他。而以利戶覺得約伯與那三個朋友的看法都不是對的,以利戶認為,上帝比世人更大,人與上帝爭論是徒然的,上帝其實是用他認為最好的方式去做事,這些苦難臨我們是有他的原因與理由的。在苦難中,上帝用祂的方法告訴人,離開他的惡行,並醫治好他驕傲的心。而約伯在受了苦之後就哀哀叫,認為上帝是不公平的,所以他認為約伯的話是虛空與知識的言語。
以利戶認為痛苦不是懲罰,而是一種試煉,其背後有著慈愛的目的,以利戶認為,苦難所帶來的結果,是人在經歷痛苦與悲傷之後,就會重新地禱告上帝,而能與神恢復合宜的關係。(26)而使人能得到復和與被寬恕的喜樂。所以上帝常常藉著降下苦難,來施行他的拯救,所以他認為痛苦對約伯是一種拯救,不但不是壞處,反而好處。(29-30)
以利戶的這個觀點不論對錯是如何,但是這個角度是比較沒有同理心了點。因為他強調受苦者,要以苦為樂,以苦難為恩典、以苦難為上帝所給的功課。事實上,這對於正處於苦難中的人,是很難有安慰的效果的。以利戶可以很容易對約伯說,你的苦難都是上帝要給你學習的功課,所以你要順服、學習、好好領受這功課。這種話對別人說比較容易,但是若我們自己遇到相同的苦難,或許我們就不會講的這麼輕鬆、容易了。

題目: 根據本章經文,以利戶如何看待約伯所遭遇的苦難呢?

 

33:1 約伯啊,請聽我的話,留心聽我一切的言語。
Wherefore, Job, I pray thee, hear my speeches, and hearken to all my words.
33:2 我現在開口,用舌發言。

Behold, now I have opened my mouth, my tongue hath spoken in my mouth. in my mouth: Heb. in my palate
33:3 我的言語要發明心中所存的正直;我所知道的,我嘴唇要誠實地說出。

My words shall be of the uprightness of my heart: and my lips shall utter knowledge clearly.
33:4  神的靈造我;全能者的氣使我得生。

The Spirit of God hath made me, and the breath of the Almighty hath given me life.
33:5 你若回答我,就站起來,在我面前陳明。

If thou canst answer me, set thy words in order before me, stand up.
33:6 我在 神面前與你一樣,也是用土造成。

Behold, I am according to thy wish in God's stead: I also am formed out of the clay. wish: Heb. mouth formed: Heb. cut
33:7 我不用威嚴驚嚇你,也不用勢力重壓你。

Behold, my terror shall not make thee afraid, neither shall my hand be heavy upon thee.
33:8 你所說的,我聽見了,也聽見你的言語,說:

Surely thou hast spoken in mine hearing, and I have heard the voice of thy words, saying , hearing: Heb. ears
33:9 我是清潔無過的,我是無辜的;在我裡面也沒有罪孽。

I am clean without transgression, I am innocent; neither is there iniquity in me.
33:10  神找機會攻擊我,以我為仇敵,

Behold, he findeth occasions against me, he counteth me for his enemy,
33:11 把我的腳上了木狗,窺察我一切的道路。

He putteth my feet in the stocks, he marketh all my paths.
33:12 我要回答你說:你這話無理,因 神比世人更大。

Behold, in this thou art not just: I will answer thee, that God is greater than man.
33:13 你為何與他爭論呢?因他的事都不對人解說?

Why dost thou strive against him? for he giveth not account of any of his matters. he giveth...: Heb. he answereth not
33:14  神說一次、兩次,世人卻不理會。

For God speaketh once, yea twice, yet man perceiveth it not.
33:15 人躺在床上沉睡的時候, 神就用夢和夜間的異象,

In a dream, in a vision of the night, when deep sleep falleth upon men, in slumberings upon the bed;
33:16 開通他們的耳朵,將當受的教訓印在他們心上,

Then he openeth the ears of men, and sealeth their instruction, he...: Heb. he revealeth, or, uncovereth
33:17 好叫人不從自己的謀算,不行驕傲的事(原文是將驕傲向人隱藏),

That he may withdraw man from his purpose, and hide pride from man. purpose: Heb. work
33:18 攔阻人不陷於坑裡,不死在刀下。

He keepeth back his soul from the pit, and his life from perishing by the sword. from perishing: Heb. from passing
33:19 人在床上被懲治,骨頭中不住地疼痛,

He is chastened also with pain upon his bed, and the multitude of his bones with strong pain :
33:20 以致他的口厭棄食物,心厭惡美味。

So that his life abhorreth bread, and his soul dainty meat. dainty...: Heb. meat of desire
33:21 他的肉消瘦,不得再見;先前不見的骨頭都凸出來。

His flesh is consumed away, that it cannot be seen; and his bones that were not seen stick out.
33:22 他的靈魂臨近深坑;他的生命近於滅命的。

Yea, his soul draweth near unto the grave, and his life to the destroyers.
33:23 一千天使中,若有一個作傳話的與 神同在,指示人所當行的事,

If there be a messenger with him, an interpreter, one among a thousand, to shew unto man his uprightness:
33:24  神就給他開恩,說:救贖他免得下坑;我已經得了贖價。

Then he is gracious unto him, and saith, Deliver him from going down to the pit: I have found a ransom. a ransom: or, an atonement
33:25 他的肉要比孩童的肉更嫩;他就返老還童。

His flesh shall be fresher than a child's: he shall return to the days of his youth: a child's: Heb. childhood
33:26 他禱告 神, 神就喜悅他,使他歡呼朝見 神的面; 神又看他為義。

He shall pray unto God, and he will be favourable unto him: and he shall see his face with joy: for he will render unto man his righteousness.
33:27 他在人前歌唱說:我犯了罪,顛倒是非,這竟與我無益。

He looketh upon men, and if any say, I have sinned, and perverted that which was right, and it profited me not; He...: or, He shall look upon men, and say
33:28  神救贖我的靈魂免入深坑;我的生命也必見光。

He will deliver his soul from going into the pit, and his life shall see the light. He...: or, He hath delivered my soul, etc, and my life
33:29  神兩次、三次向人行這一切的事,

Lo, all these things worketh God oftentimes with man, oftentimes: Heb. twice and thrice
33:30 為要從深坑救回人的靈魂,使他被光照耀,與活人一樣。

To bring back his soul from the pit, to be enlightened with the light of the living.
33:31 約伯啊,你當側耳聽我的話,不要作聲,等我講說。

Mark well, O Job, hearken unto me: hold thy peace, and I will speak.
33:32 你若有話說,就可以回答我;你只管說,因我願以你為是。

If thou hast any thing to say, answer me: speak, for I desire to justify thee.
33:33 若不然,你就聽我說;你不要作聲,我便將智慧教訓你。

If not, hearken unto me: hold thy peace, and I shall teach thee wisdom.

 

曾牧暗砂部落格網址:

http://hoping-chaojui.blogspot.tw/

 

蔡茂堂牧師創世記查經班歷年錄音檔案:

 http://taipeihoping-genesis.blogspot.com/search?updated-min=2005-01-01T00%3A00%3A00%2B08%3A00&updated-max=2006-01-01T00%3A00%3A00%2B08%3A00&max-results=27

 

如您不方便收到和平教會每日樂活讀經.請回信告知!謝謝您!

 


0 意見:

張貼留言