2013年2月11日 星期一

W1 2013-02-11(斯5)1-8第三日,以斯帖穿上朝服,進王宮的內院,對殿站立。王在殿裡坐在寶座上,對著殿門。


王向以斯帖伸出手中金杖

                

全新四年樂活讀經                                    

 

W1 2013-02-11 (5)  

經文
5:1 第三日,以斯帖穿上朝服,進王宮的內院,對殿站立。王在殿裡坐在寶座上,對著殿門。

5:2 王見王后以斯帖站在院內,就施恩於她,向她伸出手中的金杖;以斯帖便向前摸杖頭。

5:3 王對她說:「王后以斯帖啊,你要甚麼?你求甚麼,就是國的一半也必賜給你。」

5:4 以斯帖說:「王若以為美,就請王帶著哈曼今日赴我所預備的筵席。」

5:5 王說:「叫哈曼速速照以斯帖的話去行」。於是王帶著哈曼赴以斯帖所預備的筵席。

5:6 在酒席筵前,王又問以斯帖說:「你要甚麼,我必賜給你;你求甚麼,就是國的一半也必為你成就。」

5:7 以斯帖回答說:「我有所要,我有所求。

5:8 我若在王眼前蒙恩,王若願意賜我所要的,准我所求的,就請王帶著哈曼再赴我所要預備的筵席。明日我必照王所問的說明。」


 默想: 從以斯帖記來看,亞哈隨魯王是一個典型的波斯王,就是很喜歡宴會,在經文中,我們不斷地看到有「筵席」,這當中,當然也包括以斯帖利用「筵席」來設法使王滿足她的所求。
以斯帖兩次請求王帶著哈曼來參加所預備的筵席,並且刻意地延遲告訴王,自己正面對抄家滅族的危機。這期間,一方面讓王與哈曼捉摸不透以斯帖真正的心意,一方面也確保王再次堅定自己所做的承諾「你要甚麼,我必賜給你,你求甚什,就是國的一半也必為你成就」。
在筵席當中,以斯帖先預告自己有所要、有所求。並請求王再次帶著哈曼赴筵席。這個指定讓哈曼隨行的請求讓哈曼完全誤判了情勢,他認為「王后以斯帖預備筵席,除了我之外不許別人隨王赴席。明日王后又請我隨王赴席;雖有這一切榮耀」很顯然的,哈曼以為這是以斯帖給他特別的尊榮,而更加的猖狂、傲慢起來,而連忙為末底改預備了一個木架。事實上,以斯帖精心策畫的目的,是期望從王那裡確保能夠得到自己所求的確切結果,畢竟,要王砍掉自己所鍾愛的心腹大臣,不是一件容易的事,她聰明地一步一步地強化王的承諾;並讓哈曼滿心歡喜地走上她所預備的舞台。


題目: 你對於以斯帖面對抄家滅族危機的策略有何感想呢?

 

5:1 第三日,以斯帖穿上朝服,進王宮的內院,對殿站立。王在殿裡坐在寶座上,對著殿門。
On the third day Esther put on her royal robes and stood in the inner court of the king's palace, opposite the king's hall. The king was sitting on his royal throne inside the palace opposite the entrance to the palace;
5:2 王見王后以斯帖站在院內,就施恩於她,向她伸出手中的金杖;以斯帖便向前摸杖頭。

and when the king saw Queen Esther standing in the court, she found favor in his sight and he held out to Esther the golden scepter that was in his hand. Then Esther approached and touched the top of the scepter.
5:3 王對她說:「王后以斯帖啊,你要甚麼?你求甚麼,就是國的一半也必賜給你。」

And the king said to her, "What is it, Queen Esther? What is your request? It shall be given you, even to the half of my kingdom."
5:4 以斯帖說:「王若以為美,就請王帶著哈曼今日赴我所預備的筵席。」

And Esther said, "If it please the king, let the king and Haman come this day to a dinner that I have prepared for the king."
5:5 王說:「叫哈曼速速照以斯帖的話去行」。於是王帶著哈曼赴以斯帖所預備的筵席。

Then said the king, "Bring Haman quickly, that we may do as Esther desires." So the king and Haman came to the dinner that Esther had prepared.
5:6 在酒席筵前,王又問以斯帖說:「你要甚麼,我必賜給你;你求甚麼,就是國的一半也必為你成就。」

And as they were drinking wine, the king said to Esther, "What is your petition? It shall be granted you. And what is your request? Even to the half of my kingdom, it shall be fulfilled."
5:7 以斯帖回答說:「我有所要,我有所求。

But Esther said, "My petition and my request is:
5:8 我若在王眼前蒙恩,王若願意賜我所要的,准我所求的,就請王帶著哈曼再赴我所要預備的筵席。明日我必照王所問的說明。」

If I have found favor in the sight of the king, and if it please the king to grant my petition and fulfil my request, let the king and Haman come tomorrow to the dinner which I will prepare for them, and tomorrow I will do as the king has said."
5:9 那日哈曼心中快樂,歡歡喜喜地出來;但見末底改在朝門不站起來,連身也不動,就滿心惱怒末底改。

And Haman went out that day joyful and glad of heart. But when Haman saw Mor'decai in the king's gate, that he neither rose nor trembled before him, he was filled with wrath against Mor'decai.
5:10 哈曼暫且忍耐回家,叫人請他朋友和他妻子細利斯來。

Nevertheless Haman restrained himself, and went home; and he sent and fetched his friends and his wife Zeresh.
5:11 哈曼將他富厚的榮耀、眾多的兒女,和王抬舉他使他超乎首領臣僕之上,都述說給他們聽。

And Haman recounted to them the splendor of his riches, the number of his sons, all the promotions with which the king had honored him, and how he had advanced him above the princes and the servants of the king.
5:12 哈曼又說:「王后以斯帖預備筵席,除了我之外不許別人隨王赴席。明日王后又請我隨王赴席;

And Haman added, "Even Queen Esther let no one come with the king to the banquet she prepared but myself. And tomorrow also I am invited by her together with the king.
5:13 只是我見猶大人末底改坐在朝門,雖有這一切榮耀,也與我無益。」

Yet all this does me no good, so long as I see Mor'decai the Jew sitting at the king's gate."
5:14 他的妻細利斯和他一切的朋友對他說:「不如立一個五丈高的木架,明早求王將末底改掛在其上,然後你可以歡歡喜喜地隨王赴席。」哈曼以這話為美,就叫人做了木架。

Then his wife Zeresh and all his friends said to him, "Let a gallows fifty cubits high be made, and in the morning tell the king to have Mor'decai hanged upon it; then go merrily with the king to the dinner." This counsel pleased Haman, and he had the gallows made.

 

曾牧暗砂部落格網址:

http://hoping-chaojui.blogspot.tw/

 

蔡茂堂牧師創世記查經班歷年錄音檔案:

 http://taipeihoping-genesis.blogspot.com/search?updated-min=2005-01-01T00%3A00%3A00%2B08%3A00&updated-max=2006-01-01T00%3A00%3A00%2B08%3A00&max-results=27

 

如您不方便收到和平教會每日樂活讀經.請回信告知!謝謝您!

 



0 意見:

張貼留言